Dumblex

Dumblex

In voorgaand artikel heb ik een beschrijving gegeven van de mogelijkheden van Dynamic Weight Control (DWC). Deze op revalidatie gebaseerde training methode is ideaal voor een effectieve snelle les. Dumblex gaat weer een stapje verder dus is niet geschikt voor de beginnende sporter.

De doelgroepen voor Dumblex trainingen zijn gevorderde fitness beoefenaren met relevante voorkennis van de gebruikte bewegingen, revalidatie patiënten (2e fase) en alle mensen die op een hoger niveau dynamische sporten beoefenen. Dumblex heeft tot doel op een zo dynamisch aantrekkelijke manier zowel te genieten van de les als het maximaal mogelijke resultaat uit de persoon te halen.

Bij Dumblex worden twee handdumbells gebruikt van 2 tot 6 kg. In iedere hand wordt een dumbell vastgehouden. Tijdens de vele bewegingen is er sprake van een aantal patronen. We onderscheiden volg-, spiegel-, synchroon- en contra bewegingen. Het voordeel van twee los bewegende handen is dat het trainen van (contra) coördinatie meer specifiek getraind kan worden. Bij DWC is de attentie vooral op de grovere motoriek gericht bij Dumblex krijgt de fijnere motoriek meer aandacht.

Dumblex kent net als DWC een aantal grond vormen. Deze vormen zijn voor de ervaren fitnes beoefenaar direct herkenbaar. De shoulder lift, lateral raise, dumbell press, bent over row om er een paar te noemen.

Normaal is bij dumbell training de oefeningen verdeeld in series en repetities. Dumblex heeft een continu patroon dat werkt op tijdseenheden. Er wordt gewerkt met ronden van 2 tot 4 minuten. Binnen deze tijd volgen de oefeningen elkaar direct op. Door de opvolging ontstaan patronen die buiten de grove motoriek, naarmate de serie langer duurt, ook de fijne motoriek steeds sterker aanspreken. Er is sprake van neuraal / musculaire stimulering

Ook bij Dumblex is er sprake van “imitatie” van dagelijks gebruikte bewegings patronen. Er zijn sportspecifieke bewegingen ter imitatie van skiën, bal gooien, boksen, handbal, hockey en veel meer. Bij al deze bewegingen is kennis van de belastbaarheid van zowel de oefening zelf als de persoon die de oefening doet van groot belang. Dumblex kan daarom niet zomaar worden toegepast.

Bij het lezen van voorgaande rijst al snel de vraag onder welk segment Dumblex moet worden ingedeeld ; Cardio of Kracht training ? Dumblex is een Cardio-Kracht training met flexibiliteit, coördinatie en mobiliteits aspecten. Mobiliteit is voor veel mensen, vooral naarmate men ouder word, een beperkende factor. Met Dumblex wordt het lichaam tot een maximaal mogelijk mobiliteit “gedwongen”. Veroudering kan, door spiertonus vermindering, hypermobiliteit geven. Door o.a. Dumblex trainingen word ook de hypermobiliteit bestreden. Er is sprake van een multifunctionele toepassing.

De trainingsduur van een Dumblex sessie is ongeveer 30 minuten. Tijdens de gehele training, zowel bij warming up als cooling down, word gebruik gemaakt van de dumbells. Er zijn geen aparte oefeningen noodzakelijk Zelfs bij de grondoefeningen (voor o.a. de buiksectie) blijven de dumbells gewoon in de handen.

Conclusie ; Dumblex is een Fusion sport voor de gevorderde. Het geeft zowel beoefenaar als docent veel creatieve mogelijkheden en blijft attractief. Om Dumblex goed te geven heeft de docent een goede opleiding nodig, uitvoering zonder alle grond principes te kennen is risico vol en kan blessures opleveren.