Sponsoring

Sponsoring

Dagelijks worden wij er mee geconfronteerd ; reclame. Bekende mensen prijzen goederen aan die volgens hen beter zijn dan andere, meer uniek of onverslaanbaar. Vooral bij het laatste kenmerk worden sporters ingezet. Het merk wil een krachtig imago uitstralen en gebruikt daarvoor een bekende sporter. Maar het moet je opgevallen zijn dat dit steeds minder voorkomt de laatste paar jaar. Er komen minder bekende sporters op de TV met reclame, het lijkt wel of ze er niet meer zijn.

Maar het tegengestelde is waar. Er komen steeds meer goede sporters bij. In sommige takken van sport zijn het er zelfs zoveel dat een keuze bijna niet meer te maken is. In andere segmenten van sport hebben sponsoren een ruime keus maar is deze onbetaalbaar geworden. Dit stuk gaat over de strijd binnen de sponsoring. Een strijd tussen vraag en aanbod en een veranderende economie.

In het verleden, zeg maar drie tot vier jaar geleden, kon een sporter redelijk gemakkelijk een sponsor vinden die zijn of haar belangen wilde ondersteunen. Het gemak waarmee dat ging was al veel kleiner dan in de jaren ’90 en begin 2000. Sponsoren begonnen al rekening te houden met wat sponsoring moest opbrengen. Wanneer je gesponsord wilde worden moest je een duidelijk plan van aanpak hebben wat jij als sporter voor een sponsor zou gaan doen om zijn geïnvesteerde geld waar te maken. Alleen in het voetbal, waar heel andere belangen dan in andere sporten gelden, kwam weinig verandering.

Vroeger kon een sporter rekenen op een ruime support van een sponsor. Kleding, schoeisel, voeding en soms zelfs reizen werden deel van het pakket. Veel sponsoren wilde dat de sporter zich maar met een ding kon bezig houden ; zijn of haar prestatie. Het had weinig belang voor de sponsor om meer te eisen dan dat de sporter zijn kleding met logo van de sponsor duidelijk zichtbaar droeg. Daarmee was de sponsor meer dan tevreden.

In het body building moest de sporter zijn imago lenen voor foto shots voor producten. Toen steeds vaker uitkwam dat de sporter zelf deze producten niet gebruikte moesten er andere maatregelen genomen worden. Merken stelden eigen competitie teams samen die verplicht werden het merk in alles te vertegenwoordigen en er werden publiekelijk shakes en andere producten geconsumeerd. Een groot voorbeeld hiervan is de FIBO alwaar op stands duidelijk zichtbaar voor iedereen de producten werden gebruikt.

Van een geld en product voorschietende sponsor is deze nu verworden tot een bedrijf dat eisen aan de sporter gaat stellen. Een sporter kan niet zomaar verwachten van een sponsor dat deze zonder duidelijke belangen verdediging geld of goederen gaat geven aan een sporter om deze verder te helpen. De sponsor heeft ontdekt dat de enige manier om de eigen naam en reputatie veilig te stellen tegen de nukken en grillen van een sporter het opstellen van een contract is waarbij de sporter verplichtingen opgelegd krijgt. Een sponsor heeft er niets aan om alleen zijn naam op een poster of shirtje te zien staan. De sporter behoord zich nu actief in te zetten om het bedrijf dat hij feitelijk vertegenwoordigd op een positieve , veelvoudige manier onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Acties zoals onderbroek showende voetballers zullen in de toekomst geen uitzondering meer kunnen zijn.

Er gaat nu een grotere strijd plaatsvinden tussen de belangen van de sporter en de bonden. In bonden zitten vaak mensen die de belangen van een of enkele sponsors moeten verdedigen. Zij moeten individuele sporters, die vaak weinig belang hebben bij de grote sponsor, dwingen om geen reclame uitingen te doen die de belangen van hun sponsor doorkruisen of in diskrediet brengen. Steeds meer zullen we geconfronteerd worden met de strijd tussen de individuele belangen van de sporter en van de massa belangen van de organisatie. Ik voorzie hierbij veel slachtoffers.

Bonden en organisaties bestaan over het algemeen uit bestuurders. Deze personen hebben met bloed zweet en tranen een sponsor geregeld die hun salaris en verder nog andere zaken financiert. Bij veel constructies is er een duidelijk belang voor de bestuurder die niet strookt met deze van de sporter. Binnen de teamsport is het heel erg moeilijk om je als individuele sporter te ontplooien en financieel onafhankelijk te maken. De individuele sporter lijkt hierbij in het voordeel te zijn.

Vraag is wat moet je doen als sporter om een sponsor te krijgen ?

Allereest moet je de mogelijk sponsor bestuderen. Kijk goed naar de producten van het bedrijf en de manier waarop het deze uitdraagt. Neem kennis van waar het bedrijf adverteert en hoe dit gebeurd. Koop de bladen en neem deze mee wanneer je bij de mogelijk sponsor op bezoek gaat. Laat zien dat jij geïnteresseerd bent in het bedrijf en weet wat het verkoopt. Laat duidelijk merken dat jij het bedrijf wil vertegenwoordigen. Geef aan hoe jij je wil inzetten voor het bedrijf, hoe, waar en wanneer. Zorg voor een duidelijke CV en waar mogelijk video beelden, duidelijk wedstrijd beelden spreken duidelijke taal en werken veel overtuigender dan een boekdeel met tekst.

Wat kan je vragen in de huidige economische situatie ?

Het belangrijkste om support voor te krijgen is je werk materiaal en financiële lasten. Als sporter zijn die het belangrijkst om dat dit de enige echte zorgposten zijn. Vaak komt de sporter met onzinnige eisen als mooie kleding en show materiaal. Laat als sporter duidelijk merken dat je serieus met je sport bezig bent. Een sponsor is een bedrijf en elk bedrijf wil dat zijn producten worden gebruikt voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn. Vraag het bedrijf wat zij zelf zien als mogelijkheid bij sponsoring en overweeg dit aanbod zorgvuldig. Over sponsoring valt te onderhandelen. Een bedrijf begrijpt dat er bij elke transactie aan beide zijde een voordeel moet zitten. Jij moet dus heel goed weten wat je wil en wat je kan doen voor het bedrijf. De laatste trend is dat de gesponsorde mensen

Een dagdeel of meer voor het bedrijf werkzaam zijn. Het bedrijf maakt het publiek opmerkzaam dat de sporter op die dag in het bedrijf werkt en trekt daarmee klanten aan. Hierdoor ontstaat een leuke wisselwerking tussen promotie en verkoop.

Hoe zien wij sponsoring in de toekomst veranderen ?

Dat sponsoring steeds meer beperkingen krijgt zal niemand betwijfelen. Door de huidige economische situatie zullen vooral de kleinere bedrijven zich geheel terug willen trekken uit sponsoring. In de gevechtssportwereld is dat al duidelijk te merken. Bederijven in dit segment kunnen en willen al niet meer verder gaan dan materiaal sponsoring. Slechts een enkele zal nog actief zijn met organisaties, kleding of poster reclame. In Nederland zijn er geen grote gevechtssportbedrijven die zich sponsoring kunnen veroorloven. Wil je met een van deze bedrijven in zee dan zal je een goed verhaal met bijbehorende acties moeten hebben.

In de voedingssupplementen is nog wat ruimte, maar ook hier heeft de recessie behoorlijk toegeslagen. Waar voorheen marges op konden lopen tot soms wel 100% zijn deze nu, vooral door de enorme competitie op internet, geslonken tot 10-15 %. Deze marges zijn te vergelijken met die op gewone voeding. In Nederland zijn er slechts enkele bedrijven die nog iets aan sponsoring doen in dit segment.

Wat kan je doen als sporter om je toch in beeld te brengen bij de sponsors ?

Prestaties alleen zijn niet voldoende. Door de enorme hoeveelheid aan sporten worden prestaties over het algemeen onder gesneeuwd. Jouw sport moet wel heel erg goed liggen bij het grote publiek wil je nog voldoende aandacht krijgen op basis van je sport.

De eerste stap als sporter is het creëren van een persoonlijke PR. Je zal je eigen public relations moeten starten. Veel sporters zijn niet zo extrovert dat ze dit met succes kunnen doen dus vraag iemand uit de omgeving om het voor je te doen. Maak een Facebook pagina en een twitter account aan. Meld alleen zaken die er toe doen, ga geen onzin spuien zoals al zoveel mensen doen. Kweek “vrienden” en volgelingen. Wanneer je er veel hebt kan deze groep van belang zijn voor je sponsor, jouw achterban kan een potentiele klant zijn voor de sponsor, je hebt dus een waarde element in handen.

Met de persoonlijke PR benader je, het is beter om dat door anderen te laten doen, lokale pers en media. Probeer hen te interesseren voor jouw persoon en sport. Journalisten zijn ook mensen en hebben persoonlijke interesses. Wanneer jij toevallig binnen die interesse gebieden valt kan je rekenen op aandacht. Je moet er daarom wel wat voor doen, de media komt niet meer zomaar op je af , er is voor hen veel aanbod.

Welke factoren zijn voor de gemiddelde sponsor nog meer belangrijk om te weten ?

De sponsor kijkt naar zowel je verleden als naar de toekomst. Er wordt een inschatting gemaakt hoe jij je als persoon gedraagt. Heb je criminele contacten en gedraag je er ook naar zal een bedrijf je een minder geschikte kandidaat vinden voor promotionele activiteiten. Veel sponsors kijken ook naar je opleiding, zij willen weten wat je doet en wat je toekomst plannen zijn. De reden van interesse is of je een visie hebt op je leven of dat je er gewoon maar op los gaat. Het is belangrijk een visie te hebben.

Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken waar sponsors op letten. Dit stuk is vooral bedoeld om je inzicht te geven hoe jij je moet opstellen naar de sponsor toe. Het is geen eenrichting verkeer en een sponsor is geen charitatieve instelling. Van jouw wordt verwacht dat je naast prestaties te leveren ook de naam en vaam van de sponsor verhoogt. Jij wordt een visite kaartje !

Arnaud van der Veere