VOEDINGSSUPPLEMENTEN EEN MUST OF EEN FABEL ?

VOEDINGSSUPPLEMENTEN EEN MUST OF EEN FABEL ?

Sport supplementen worden vaak gezien als wonder middelen. Beetje sporten, preparaatje en hup, resultaat. Wanneer we de commercie geloven is dat ook werkelijk waar.
Voor het gemak worden de voorgaande fases die werkelijk invloed hebben vergeten.

Alvorens een supplement te kopen zullen een aantal vragen moeten worden gesteld.
• Hoeveel trainingen per week
• Hoelang is de persoon al bezig
• Wat is de doelstelling
• Wat eet de persoon per dag

Voor resultaat moet er minimaal drie maal per week getraind worden met een goede intensiteit. Hieraan kan geen tijd, aantal series of andere zaken in algemeenheid worden gehangen. Inzet, indeling en resultaat zijn alle strikt persoonlijk. Alleen een trainings expert kan dat individueel beoordelen *.

Training verhoogt doorbloeding. Bloed transporteert nutriënten (de bestanddelen waar voeding uit bestaat) naar de spieren voor herstel en groei. Een goede doorbloeding ontstaat pas na voldoende inspanning genomen over een redelijke periode. Gemiddeld kan dit op ongeveer drie maanden gesteld worden.

Voor de “atleet” (ongeacht man of vrouw) is het van belang te leren gedurende deze periode meer en verspreider over de dag te gaan eten. Het aantal eetmomenten gaat hierbij van de traditionele drie maaltijden per dag naar vijf tot zes eetmomenten. Hierbij word een kleine portie voeding genomen waarvan de samenstelling een hoger eiwit dan koolhydraten heeft.

Veel “wetenschappelijke” studies richten zich op de juiste samenstelling van de dagelijkse voeding. – In een der vervolgdelen zal ik ingaan op de zogenaamde “etnisch culturele” achtergronden van voeding.- Deze studies zijn veelal uitgevoerd op een zeer beperkte groep waarbij ook geen grote variatie in sport beoefening werd aangetroffen.

Dagelijkse voeding is zogenaamd sportafhankelijk. Het is goed te begrijpen dat een marathon loper een geheel ander voedings patroon moet volgen dat een body builder. Maar dat er tussen een voetballer en een volleyballer een duidelijk verschil is zal op het eerste gezicht niet zo vanzelfsprekend zijn.

Er zijn wel een aantal richtlijnen die ik in dit artikel wil meegeven. Eet zogenaamd cultuur afhankelijk. Een voorbeeld hiervan is de rijsteter die zijn hele leven al rijst heeft gegeten en nu wegens verhuizing is overgestapt op aardappelen. Voor zijn verterings en opname systeem is dit een enorme verandering die maanden of jaren nodig heeft om verwerkt te worden. Kijk naar wat je voorouders aten, jij bent het product van die evolutie en niet een alleen staand geheel.

Eet meer vis en gevogelte (eiwitrijk) en beperk de inname van koolhydraten tot wat noodzakelijk is. Bij het ouder worden moet de ratio koolhydraten / eiwitten verschuiven van koolhydraat georiënteerd naar eiwit rijk.

De verschuiving is afhankelijk van het dagelijks werk. Een bouwvakker heeft natuurlijk meer koolhydraten in de voeding nodig dan de zittende kantoorbediende. De stressende manager heeft weer veel meer vitaminen nodig dan de magazijn medewerker etc.

Wil je een keer een expert naar je voeding laten kijken ? Noteer dan een week lang wat je eet en drinkt, vul dit aan met je persoonlijke gegevens (naam / lengte / gewicht / vet % / leeftijd) en wat trainings gegevens. Mail dit naar de redactie van dit blad …………… en je krijgt antwoord van ons.

Arnaud van der Veere is Biochemicus en (nog steeds actief) sportman. Zijn achtergrond is kracht- en gevechtssport. Hierover zijn al 4 boeken van zijn hand verschenen..