EIWITTEN

In voorgaande delen beschreef ik het belang van de dagelijkse voeding en een goede training. Het vervolg hierop zijn de supplementen. In de nu volgende delen ga ik supplementen bespreken..

Eiwitten moet

whey universal

men onderverdelen. Het eenvoudigst gaat dit via het volgende schema ;
• melkeiwitten

• ei eiwitten
• soja eiwitten

Het meest gebruikt zijn de melk eiwitten. De basis vorm noemt men calcium casienaat. Hiervan zijn ook weer twee vormen ; 1 / gehydroliseerd (dit betekend dat het gemakkelijk in een vloeistof kan oplossen) en 2 / niet-gehydroliseert. De laatste word vaak in diervoeding gebruikt maar word ook aangetroffen in de goedkopere sport supplementen.
Melk eiwitten bevatten lactose en zijn dus niet goed voor mensen met een lactose intolerantie. Mensen die niet met melk zijn opgevoed (of er een tekort aan hebben) produceren niet- of nauwelijks – het enzym lactase dat dit suiker afbreekt. Tekenen van intolerantie zijn darm krampen, diaree, “zure maag”, oprispingen, gasvorming en ga zo maar door. Calcium casienaat is geschikt voor mensen die een hoge stof wisseling hebben of mensen die zeer zwaar trainen om het in te nemen net voor het slapen gaan.

casein

Calcium casienaat wordt heel langzaam door het lichaam afgebroken en dus opgenomen. Gemiddeld duurt dit 4 uur.Het verlies aan
Whey eiwitt is feitelijk enzymatisch (bacteriologisch) verwerkte calcium caseinaat. Het melksuiker lactose is tijdens dit proces verbruikt. Dit eiwit is dus uitstekend voor de mensen met een lactose intolerantie.materiaal kan oplopen tot wel 60 %. Dit eiwit product is dus niet geschikt voor inname direkt na een training omdat er binnen een uur na de training behoefte is aan “snelle”eiwitten om een maximaal herstel te genereren.

Wat is er nog meer gebeurt met de eiwit structuur ? De bewerking heeft de heel erg lange eiwit ketens van het calcium casienaat afgebroken tot veel kleinere ketens. Hierdoor heeft het menselijk lichaam minder werk om het te verteren en zogenaamd opname gereed te maken. Whey eiwitten die bewerkt zijn via de enzymatische processen zijn over het algemeen duurder dan de anders bewerkte.

Er zijn ook nog andere whey producten op de markt. Helaas hebben de Amerikanen ook hier weer een zogenaamde “smoke screen” opgeworpen. Het gebruik van veel verschillende filter methoden zoals micro filter, ultra mega super filter etc. zou het produkt nog beter en zuiverder maken. Indien het feitelijk zou worden toegepast kunnen bepaalde filter methoden het product zuiveren van niet gewenste bestanddelen.

Buiten filtratie methoden is er de Ion Exchange behandeling. Hierbij worden de ketens een min of meer constante elektrische lading gegeven waardoor ze door uitwisseling van elektronen gemakkelijker door de cel worden opgenomen.

Ei eiwitten zijn kwa structuur net even anders dan melkeiwitten en worden ook iets minder snel opgenomen. Toch is deze langzame opname niet slecht. Er is veel minder werkelijk verlies (25 – 30 %) en de amino spiegel is ideaal voor het menselijk lichaam. Toch wordt het gebruik van alleen ei eiwit af geraden. Dit komt mede omdat onbekend is hoe de cholesterol spiegel gaat reageren bij mensen die het over een langere periode met regelmaat innemen. Mijn advies is het daarom te combineren met de whey of het calcium caseinaat. Hierbij heeft het een versterkende werking.

Een soja eiwit wordt ook wel het eiwit der armen genoemd. Het lijkt onterecht maar er zit een grond van waarheid in. Soja eiwit heeft een onvolledige amino spiegel en is daardoor niet geschikt voor een optimaal herstel van de spier. De spier heeft na beschadiging behoefte aan essentiële eiwitten. Hierbij is vooral de aangevoerde combinatie essentieel en niet-essentieel van groot belang voor maximale opname. Wanneer er ook maar de kleinste samenstellings “fout” in zit, wijst het lichaam

universal milk and egg

het product resoluut af.
Het eiwit is dan niet verloren. Het zal door het lichaam op minder vitale plaatsen worden ingezet en heeft een goede invloed op de algemene gezondheid.

Dit stukje wil ik beëindigen met er op aan te dringen dat men allereerst de eiwitbronnen moet zoeken bij vis en gevogelte. Pas nadat aan deze behoefte is voldaan ga je Supplementeren met eiwitten. Vraag raad aan een deskundige welke voor jouw van toepassing is.

Arnaud van der Veere is Biochemicus en (nog steeds actief) sportman. Zijn achtergrond is kracht- en gevechtssport. Hierover zijn al 4 boeken van zijn hand verschenen.. Je kan hem persoonlijk bereiken via arnaud@forceone.nl