VROUWEN EN TRAINING DEEL 1

VROUWEN EN TRAINING DEEL 1

Vrouwen zijn anders dan mannen. Niet alleen het uiterlijk verschilt maar vooral het innerlijk. Een vrouw denkt, beweegt en handelt anders dan een man. Voorgaande is algemeen bekend en meestal geaccepteerd, maar niet in de kracht en gevechtssporten. Mannen en vrouwen ondergaan dezelfde training want, zo wordt gesteld, zo is het altijd geweest. In de kracht & vecht sport is de vrouw een “coming up” persoon dus moet zij als onderwerp serieus bekeken worden.

Het trainen van de vrouw vraagt belangrijke aanpassingen van de  mannelijke aanpak van een training. Er moet rekening worden gehouden of een trainingsgroep gemengd of uitsluitend uit vrouwen bestaat. Een vrouw voelt zich in een omgeving met alleen vrouwen veiliger en zal zich gemakkelijker openstellen. Helaas geldt dit ook voor de aanwezigheid van een vaak mannelijke trainer.

Kleding voor de vrouw is in en buiten de sportzaal belangrijk. Het moet gemakkelijk zitten en afhankelijk van de persoonlijkheid moet er iets uit spreken. De spreuk “ kleding maken de man” geldt voor een vrouw in veel hogere mate. Bij gemengde lessen moet de vrouw onder een korte broek altijd een goed sluitende elastische (lycra) broek dragen. Wanneer er getraind wordt op rek en strek oefeningen, hoge trappen of gewone grond oefeningen voelt ze de inkijk en wenst de oefening niet volledig uit te voeren. Het gevoel van inkijk werkt remmend, een trainer moet hier op letten.

Er zijn oefeningen die ook als onprettig worden ervaren om andere redenen. Sprong oefeningen waarbij er met twee benen, als voorbeeld, naar de borst worden getrokken zorgen voor een sterk op en neer gaan van de borsten. Afhankelijk van de borst grootte zal het als onplezierig of zelfs uiterst pijnlijk worden ervaren. De vrouw gaat smokkelen en optimale trainingsconcentratie is niet mogelijk.

Tijdens de warming up doet een vrouw wat ze kan. Er zijn een aantal punten waarop gelet moet worden. Over het algemeen is de vrouw “top zwaar”. Door de borsten is het zwaarte punt verlegd richting schouders. Door gebruik te maken van de knie als raakpunt op de vloer en niet de voeten zoals bij de man, kan er toch een zelfde ontwikkeling gerealiseerd worden. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Push Up oefeningen. Veel vrouwen krijgen last van de schouders wanneer zij een mannelijke uitvoering hanteren.

Oefeningen die gerelateerd zijn aan opdrukken, zoals stofzuigeren en wippen, worden ook als zwaarder ervaren en er is aanpassing nodig. De schouderpartij van de vrouw en de lats ( Latissimus Dorsi) zijn minder ontwikkeld waardoor er minder kracht gezet kan worden. In plaats van tien repetities moet een vrouw bij zes beginnen. Wanneer echter de knieën op de grond blijven ontstaat er een andere kracht brug en kan de oefening zonder gevaar voor blessures worden uitgevoerd.

Rekoefeningen moeten zoveel mogelijk dynamisch worden uitgevoerd. Bij de vrouw is een goede combinatie van statische en dynamische  rek aan te bevelen. Door de heupzetting (breder, wijder bekken, meer flexibiliteit) zorgt een statische voor meer bewegingsruimte en technische mogelijkheden.